Wednesday, December 14, 2011

CUEPACS AKAN TENTUKAN KEDUDUKAN SBPA

SUNGAI PETANI 14 Dis. - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) akan membuat keputusannya esok sama ada menerima atau menolak tawaran skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, keputusan itu akan diputuskan oleh 135 ahli persatuan gabungan CUEPACS dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak yang akan menghadiri kongres penuh di Hotel Brasmana, Kuala Perlis.

"Kongres ini khusus membincangkan SBPA kerana taklimat Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada kami hanya menyentuh perkara dasar.

“Kami juga tiada maklumat tambahan selain pekeliling yang diedarkan,” katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat kepada anggota-anggota CUEPACS negeri Kedah di sini hari ini.

Sehubungan itu, anggota-anggota CEUPACS diminta tidak menandatangani surat tawaran JPA sehingga mereka berpuas hati dan memahami sepenuhnya SBPA.

Beliau berkata, tempoh dari 16 hingga 30 Disember ini yang diberi oleh JPA kepada penjawat awam untuk menandatangani surat tawaran SBPA juga terlalu singkat.

"Pada pengetahuan kami tawaran JPA melalui SBPA seolah-olah penjawat awam tiada pilihan. Macam mana kita hendak setuju terima jika kandungan penuh tawaran tersebut tidak jelas,” kata Omar.

Katanya, Cuepacs akan meminta JPA menyertainya dalam jelajah ke seluruh negara bagi memberi penerangan kepada penjawat awam mengenai SBPA. - BERNAMA

Ulasan : Ia satu keputan bijak yang dibuat oleh Cuepacs dalam menentukan penjawat awam di negara ini. Kita seharus menyokong niat baik Cuepacs tersebut.

No comments:

Post a Comment