Friday, August 28, 2009

IDRIS JALA DILANTIK SEBAGAI MENTERI



Oleh Kamarulzaidi Kamis kamarulzaidi@bharian.com.my


Bos MAS diberi tugas pantau, kawal KPIKUALA LUMPUR: Pengarah Urusan dan Ketua Eksekutif Penerbangan Malaysia (MAS), Datuk Seri Idris Jala (kanan), dilantik sebagai Menteri tanpa portfolio di Jabatan Perdana Menteri. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam satu kenyataan di Putrajaya semalam, berkata Idris juga dilantik sebagai Ketua Eksekutif Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (Pemandu), sebuah badan baru yang ditubuhkan bagi memantau dan mengawal pelaksanaan inisiatif Indeks Prestasi Utama (KPI) peringkat nasional dan menteri.
Najib berkata, beliau memaklumkan kepada kabinet mengenai pelantikan Idris pada Bengkel KPI Kabinet di Putrajaya pagi semalam dan sudah mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. "Idris akan mengangkat sumpah sebagai senator pada tarikh yang ditetapkan kelak. Sebagai Ketua Eksekutif Pemandu, Idris akan membantu dan melaporkan kepada Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap perpaduan nasional dan pengurusan prestasi peringkat menteri.
"Sementara itu, Koh akan meneruskan tugas beliau dalam merangka dan melaksanakan keseluruhan dasar dan strategi mengenai pengurusan prestasi serta transformasi organisasi dengan tumpuan khusus terhadap Bidang Hasil Utama Nasional (N-KRA)," katanya. Susulan itu, Koh akan dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pemandu yang akan dianggotai Ketua Setiausaha Negara serta beberapa pegawai kanan lain. Idris pula akan menumpukan terhadap perkongsian kepakaran dan pengalamannya di Shell dan MAS serta memacu pelaksanaan pengurusan prestasi dalam kerajaan Persekutuan. "Idris, yang akan dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Lembaga Pemandu, bakal bertanggungjawab untuk sub khusus N-KRA dan KPI Nasional (N-KPI) dan menasihat di KRA peringkat menteri (M-KRAs) dan M-KPI.
"Idris dipilih berdasarkan pengalamannya menerapkan KPI ketika mengetuai MAS," katanya ketika dihubungi Berita Harian. . Pada 1 Disember lalu, kontrak perkhidmatan Idris dilanjutkan bagi tempoh tiga tahun sehingga 30 November 2011 susulan prestasi beliau yang memberangsangkan. Idris berjaya memulihkan MAS dalam tempoh kurang dua tahun, setahun lebih awal daripada yang dijadualkan dengan mencatatkan keuntungan lebih RM851 juta pada 2007. Sebelum menyertai MAS, Idris berkhidmat selama 23 tahun dengan Shell. Antara 2002 dan 2005, Idris adalah pengarah urusan Shell MDS (Malaysia) dan naib presiden Shell Malaysia Gas & Power (Malaysia). Antara 2000 dan 2002, Idris adalah naib presiden, pemasaran runcit, Shell International. Beliau juga naib presiden perundingan pembangunan perniagaan yang mengetuai pasukan atasan perunding dalaman mengenai projek penambahbaikan perniagaan radikal, memperbaharui model perniagaan runcit global Shell bagi mencapai pertumbuhan menguntungkan. Antara 1998 dan 2000, Idris adalah pengarah urusan Shell Sri Lanka, di mana beliau membantu memulihkan perniagaan LPG Shell di negara itu. Idris adalah lulusan ijazah Universiti Sains Malaysia dan sarjana dari Warwick University, United Kingdom.
komen : Perlantikan Datuk Seri Idris Jala diberikan kepercayaan penuh oleh Datuk Seri Najib
bagi memudi KPI kerana pengalaman beliau dengan MAS telah berjaya memulihkan agensi tersebut. Semoga kepercayaan yang diberikan oleh Perdana Menteri akan dimunafaat dan membuahkan hasil kepada Negara dan Kerajaan.

1 comment:

  1. emm heran juga tetiba aje dia ni kena lantik menteri JPM untuk ape eea

    ReplyDelete