Wednesday, August 26, 2009

SPRM BUKAN MAINAN POLITIK

Oleh Johari Ibrahimmailto:Ibrahimjoib@bharian.com.my

NAJIB bersama Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlan ketika mengadakan sidang media
Suruhanjaya usah dipersalah hanya berdasarkan kes Teoh: Najib PUTRAJAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bukan institusi yang boleh dijadikan 'permainan' untuk berpolitik kerana ia memberi kesan negatif kepada sebuah badan penting mencegah rasuah di negara ini. Perdana Menteri berkata, SPRM tidak wajar dipersalahkan hanya berdasarkan satu kes yang membabitkan kematian Teoh Beng Hock kerana suruhanjaya itu sendiri tidak mahu perkara itu berlaku. "Kita tidak boleh cepat menyalahkan SPRM atau menjadikan SPRM mainan politik atas sentimen kerana ini boleh membawa kesan negatif kepada satu badan yang kita harap akan menjadi badan penting untuk mencegah rasuah," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara 2009 di Kementerian Kewangan, di sini semalam.
Perdana Menteri diminta mengulas situasi SPRM yang dijadikan sasaran kritikan berterusan termasuk oleh pembangkang berikutan kematian Teoh. Akibat kritikan itu, pegawai kanan SPRM diugut bunuh serta kenderaan agensi itu dilontar dengan bom molotov di Klang, baru-baru ini. Najib berkata kerajaan masih yakin dengan kewibawaan SPRM sebagai agensi penting untuk memerangi gejala rasuah dan memastikan urus tadbir negara berjalan dengan baik. Beliau berkata kerajaan telus dalam kes berkenaan dengan mengadakan inkues bagi menyiasat punca kematian Teoh serta menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk meneliti prosedur siasatan SPRM.
"Kalau ada yang tidak memuaskan atau boleh disabitkan dengan soal 'civil liberties' kerajaan akan membuat langkah pembetulan. "Kita telus dalam sebarang hal dan harap dengan keterbukaan ini rakyat memahami kerajaan tidak ada niat nak tutup kelemahan yang berlaku di mana-mana tempat," katanya.

komen : Sikap pembangkang sengaja mengambil kesempatan diatas kematian Teoh Beng Hock,
menyebabkan SPRM menjadi sasaran mereka. Banyak kes yang melibat penjawat awam, ahli politik dikenakan tindakan di dalam kes yang telah dihakimi. Cuma sikap pembangkang jika kena kepada mereka, mereka mencari kesalahan orang lain terutama kerajaan yang dipersalahkan. Teruskan kerja SPRM jangan dijadikan alasan untuk menghentikan siasatan keatas pihak pembangkang yang melakukan kesalahan di dalam negara ini.

1 comment:

  1. Salam,

    Bukan semua orang buta macam penyokong-penyokong pembangkang, untuk menaikkan kemarahan kaum Cina kepada UMNO, DAP memainkan peranan yang cukup licik. Sebenarnya DAp tahu apa yang berlaku sebenarnya...

    ReplyDelete