Thursday, December 31, 2009

KERAJAAN NEGERI KELANTAN KENA BAYAR RM 800 JUTA KEPADA SYARIKAT PEMBALAKAN




KOTA BHARU 30 Dis. – Kerajaan negeri Kelantan diarah membayar ganti rugi RM800 juta kepada sebuah syarikat pembalakan kerana melanggar beberapa perjanjian di antara kedua belah pihak sejak 45 tahun lalu.

Keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu itu dikatakan mencatatkan sejarah tersendiri kerana jumlah ganti rugi merupakan antara yang terbesar dalam kes sivil di negara ini.

Menurut sumber, pada prosiding tersebut, Timbermine Sdn. Bhd. diwakili oleh Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dan kerajaan negeri diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Khairul Anuar Wahab.

Difahamkan Hakim Datuk Azman Husin membuat keputusan tersebut dalam prosiding yang berlangsung pagi tadi membabitkan Timbermine Sdn. Bhd. dan kerajaan negeri. Kes itu dipercayai difailkan pada 2004.

Utusan Malaysia difahamkan menurut fakta kes, syarikat pembalakan itu memperoleh konsesi balak beratus ribu hektar di Hulu Kelantan.

Bagaimanapun keluasan asal dikurangkan kepada separuh tetapi masih mengekalkan perkongsian di antara kedua-dua pihak.

Masalah dipercayai timbul apabila kerajaan negeri didakwa melanggar perjanjian konsesi dengan tidak membenarkan syarikat itu menjalankan pembalakan di kawasan yang dimilikinya.

Ekoran daripada itu syarikat yang dikatakan milik bumiputera terbabit terpaksa menanggung kerugian besar..

Itulah jika mendoakan kecelakaan kepada sesama islam ia akan balik semula kepadanya, itulah Nik Aziz yang banyak mengeluar fatwa dan sepatutnya sudah boleh berhenti dari MB, tetapi jawatan itu banyak keistemewaannya ia masih kakal. Hingga Mahkamah Tinggi Kota Baharu memerintahkan Kerajaan Negeri Kelantan membayar RM 800 juta kepada syarikat pembalakan tersebut.

1 comment:

  1. Salam bro, padan muka deme........dulu kutuk kerajaan Pahang............ balik kat muka deme pulak.....

    ReplyDelete