Monday, March 22, 2010

ANWAR MENYAMAKAN KONSEP 1 MALAYSIA SAMA DENGAN 1 ISRAEL



KUALA LUMPUR 18 Mac - Tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyamakan konsep 1Malaysia dengan 1Israel adalah satu konspirasi pembangkang untuk menyerang dasar kerajaan.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, kenyataan itu yang dibuat sewaktu Ketua Pembangkang tersebut berucap membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong semalam, amat mengecewakan.

Katanya, konsep berkenaan sebenarnya telah digunakan oleh Maharaja Shih Huang Ti sekitar 210 sebelum masihi melalui 'Negeri-Negeri Bersatu' serta Afrika Selatan pada 1995 melalui konsep '1Sukan 1Negara' untuk menyatupadukan kaum kulit hitam dan putih.
Malahan jelasnya, konsep itu juga digunakan di benua Eropah melalui '1 Eropah 1 Mata Wang' bagi menyatupadukan anggota Kesatuan Eropah (EU) supaya menggunakan mata wang Euro.
''Apakah justifikasi pembangkang mendakwa 1Malaysia meniru konsep 1 Israel sedangkan pendekatan sebegitu telah banyak digunakan di negara-negara lain?," katanya dalam satu kenyataan yang diedarkan di Dewan Rakyat hari ini.

Pada sidang Dewan Rakyat semalam, Anwar mendakwa konsep 1Malaysia diilhamkan atas nasihat firma perunding Israel, Apco Worldwide yang turut mengutarakan konsep 1 Israel.
Saifuddin menambah, konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengukuhkan keyakinan masyarakat berbilang kaum di negara ini untuk terus hidup bersama dan berkongsi hasil kemakmuran negara.

''Hakikatnya pendekatan 1Malaysia adalah mengikut sunah Rasulullah dalam peristiwa Hijrah iaitu menyatupadukan antara sesama umat Islam dan antara umat Islam dengan kaum-kaum lain apabila baginda mula-mula sampai ke Madinah,'' jelasnya.
Ilham keosep I Malaysia yang diilhamkan oleh Dato' Sri Najib telah mula diterima oleh orangramai di Malaysia. Kita harus bersatu dan saling hormat menghormati di antara kaum di dalam negara ini supaya negara ini makmur dan tidak ada rasa tidak puas hati di antara kaum di dalam negara ini. Hak orang melayu mesti dipertahankan seperti termaktub di dalam perlembagaan negara ini.

1 comment:

  1. yang aku nampak nuar ni sebanarnya nak kalau boleh

    1nuar=1bontot=1anal

    ReplyDelete