Friday, March 26, 2010

BAJET ALTERNATIF DAP BERSIFAT PERKAUMAN

2010/03/26DEWAN Rakyat semalam dimaklumkan Bajet Alternatif Kebangsaan 2010 yang dikemukakan DAP bersifat perkauman kerana tidak memberi penekanan terhadap pembangunan ekonomi umat Islam dan masyarakat Melayu Bumiputera.

Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) berkata, bajet itu tidak menyentuh secara khusus mengenai peruntukan untuk Islam dan orang Melayu, seperti dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.
Malah, katanya, dalam bajet itu, DAP berhasrat untuk mengecilkan perkhidmatan awam dan Rela yang menyaksikan penyertaan ramai golongan Bumiputera dalam sektor berkenaan. “Mereka tidak memahami kegelisahan orang Melayu dan Bumiputera, saya melihat inilah kelemahan yang ada dalam pakatan pembangkang... ini dokumen penting, saya melihat dokumen ini sebagai satu intipati perjuangan kalau ditakdirkan pakatan pembangkang menjadi kerajaan Persekutuan.


“Apabila pakatan pembangkang menerajui kerajaan, adakah DAP sebagai parti komponen terbesar dalam pakatan pembangkang tidak mahu menjadikan bajet alternatif sebagai asas kepada bajet pakatan... di mana input Bumiputera dalam bajet alternatif ini," katanya membahaskan usul menjunjung kasih Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Abdul Rahman turut mempertikaikan tindakan DAP merangka bajet alternatif bersendirian tanpa penyertaan dua rakan pakatan. Beliau bersetuju dengan pandangan Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatanga) bahawa bajet itu adalah bajet perkauman. "Saya ini orang Melayu berketurunan suku Sungai, kami di Sabah kecewa apabila melihat bajet alternatif pembangkang, kalau inilah pakatan yang menjadi pemerintah, yang tukang buat bajet orang luar, hancurlah negara kita.

Itu belum lagi dapat berkuasa telah menepoli untuk kaum mereka sahaja, sedangkan kaum melayu masih jauh ketinggalan dan perlukan bantuan bagi menaikkan taraf hidup mereka.
Sedarlah orang melayu dan bersatulah.

1 comment:

  1. Salam bro, beginilah jadinya bila meereka benar2 berkuasa......... kalau UMNO dikatakan racis, macam mana pulak dgan DAP ?

    ReplyDelete