Tuesday, March 30, 2010

PERDANA MENTERI BENTANG MODEL EKONOMI BARU



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini membentangkan laporan Model Ekonomi Baru (MEB) ke arah menjadikan Malaysia negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020 dan bakal menjadi wadah pentadbiran serta pengukur pencapaian kerajaan.
Laporan yang dibentang pada persidangan InvestMalaysia, di sini adalah cadangan yang dihasilkan Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) berdasarkan keperluan ekonomi semasa negara dalam usaha menjadikan Malaysia lebih berdaya saing.


Dimulakan seperti niat dasar 1Malaysia, Bidang Keberhasilan Utama (NKRA) atau Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) dan Pelan Halatuju Transformasi Kerajaan (GTP) yang dilaksanakan ketika ini.


Laporan akan diberi kepada orang awam bermula hari ini, sekali gus mencerminkan dasar kerajaan yang telus dan inklusif dengan mengambil kira kehendak rakyat sebelum membuat kepu-tusan. Najib berkata, beliau akan turut mengumumkan beberapa reformasi pentadbiran dalam laporan MEB yang dilaksanakan untuk menyokong pelaksanaan model itu supaya ia mencapai matlamatnya.Penganalisis Ekonomi Maybank Investment Bank Bhd, Suhaimi Illias, berkata sasaran MEB secara umumnya adalah untuk menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.Bagi tujuan itu, katanya, kerajaan dijangka mensasarkan meraih pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) antara lima hingga lapan peratus setahun bagi tempoh 10 tahun akan datang.“Selain itu, kerajaan dijangka menyasar menaikkan pendapatan perkapita rakyat kepada antara RM50,000 hingga RM57,000 berbanding RM24,000 sekarang,” katanya dalam nota penyelidikan bank pelaburan itu.Suhaimi berkata, MEB juga dijangka menggariskan lapan pelan tindakan atau strategi untuk mencapai status negara maju.


Antara strategi termasuk langkah merangsang modal insan bagi meningkatkan kemunculan usahawan, pencipta dan pereka di kalangan rakyat.Strategi lain yang dijangka dibentangkan adalah meningkat pelaburan domestik dan asing; rancangan pengurangan subsidi secara berperingkat; menghadkan pengambilan pekerja asing dan inisiatif hijau atau mesra alam.


Antara ciri kepimpinan Datuk Seri Najib mampu melaksanakan tugasan yang baik.Beliau mampu membaya keluar dari kegawatan dan akan mensasarkan KDNK dari lima peratus ke lapan peratus. Bergantung pencapian keluaran kasar negara.

No comments:

Post a Comment