Tuesday, March 9, 2010

PEMBANGKANG GAGAL TARIK PELABUR KE NEGARI SELANGOR



UTUSAN: Apakah pandangan Datuk Seri setelah genap dua tahun pentadbiran kerajaan campuran PKR, DAP dan Pas mentadbir di Selangor?
MOHAMAD KHIR: Setelah dua tahun pentadbiran pakatan pembangkang di Selangor ini apa yang kita nampak, prestasi ekonomi negeri tidak begitu memberangsangkan terutamanya dari segi perolehan pelaburan langsung asing (FDI) yang mencatatkan penurunan kepada RM6.7 bilion pada 2009.


Berbeza dengan jumlah FDI pada 2008 yang mencatatkan angka sebanyak RM11.8 bilion dan jumlah tersebut merupakan hasil strategi ekonomi kerajaan negeri di bawah Barisan Nasional (BN) yang berjaya menarik pelaburan sepanjang 2006-2007, iaitu sebelum pilihan raya umum. Penurunan FDI di Selangor ini disumbang atas kegagalan kerajaan negeri pakatan pembangkang melaksanakan rancangan untuk menarik pelabur ke Selangor.


Malah, kerajaan negeri juga turut bermasalah dari segi imbangan perbelanjaan dan pendapatan. Pendapatan kerajaan negeri sebanyak RM1.4 bilion tidak setara dengan perbelanjaan negeri sebanyak RM2 bilion yang menyebabkan bajet kerajaan negeri mengalami defisit.


Negeri yang di perintah oleh pembangkang gagal mentadbir dengan baik. Mereka pandai menyerang kerajaan BN yang dibuat semua tidak betul tetapi mereka gagal membawa pelabur ke Negeri Selangor bagi mendapatkan sumber ekonomi kerajaan.

No comments:

Post a Comment