Monday, March 29, 2010

DUA ELAUN KHAS BARU BAGI GURU SEKOLAH PENDALAMAN

2010/03/29MIRI: Kementerian Pelajaran bercadang menambah dua lagi kategori elaun khas bulanan bagi guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman, kata Pengarah Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Dr Amir Salleh @ Mohd Salleh. Katanya kategori baru itu di bawah ''Elaun Pedalaman'' akan membabitkan elaun tambahan masing-masing sebanyak RM750 dan RM1,250.
"Elaun baru ini dijangka dilaksanakan dalam sedikit masa lagi dan ia adalah tambahan kepada kategori yang sedia ada iaitu RM500, RM1,000 dan RM1,500," katanya. Sumber Bernama.


Saya pada 27-28.3.2010 mengikuti sama Program Kementerian Pelajaraan melawat sekolah pendalaman di SK Lejang dan SK Lanai dalam Dun Jelai di Negeri Pahangyang turut dihadiri Datuk Badaruddin bin Abd Rahman, Timb. Ketua Setiausaha Kem. Pelajaraan danm Datuk Wan Rosdy bin Wan Ismail, Exco Kerajaan Negari Pahang. Ia amat mencabar dan dengan jalan yang berlopak, berlubang, berlongkang dan licin selepas pada hari sebelumnya hujan lebat. Ia amat sukar untuk sempai ke Pos terutama Pos Titom dengan menaiki Hailak duduk dibelakang dan amat membahaya. Guru-guru kebanyakkan menaiki motosikal untuk pergi mengajar ke sekolah berkenaan melalui Pos Betau. Oleh itu sewajarnya guru itu diberikan elaun khas sebagai galakan bagi guru-guru tersebut mengajar di kawasan pendalaman tersebut.

No comments:

Post a Comment