Friday, October 2, 2009

INDONESIA MINTA BANTUAN NEGARA ASEAN



JAKARTA: Presiden Susilo Bambang Yudhoyono semalam memberi kebenaran negara sahabat dan pertubuhan asing untuk memberikan bantuan kepada mangsa gempa di Sumatra Barat. "Dalam keadaan ini apa yang diperlukan adalah kepantasan dan kalau ada yang boleh lebih dulu ke sana (ke Padang) serta ada negara sahabat Asean yang menawarkan bantuan, maka silakan saja.
"Bagaimanapun, pengendalian bantuan tetap di tangan kita. Apa sekali pun soal itu adalah nombor dua dan yang utama ialah kerahkan tenaga kita," kata Presiden selepas diberi taklimat mengenai gempa bumi di Sumatera Barat itu semalam. sendiri, lapor Kompas.com semalam
.


komen : Walau sesama bangsa, sikap rakyat Indonesia yang ingin merusuh dan mahu membunuh rakyat Malaysia pada masa isu tarian pendit, telah menguris hati dan melukakan hati rakyat Malaysia satu ketika dahulu. Peringkat awal pemimpin Indonesia cuma berdiam diri semasa isu tarian pandit yang menuduh Malaysia cuba meniru budaya mereka. Negara Malaysia telah banyak bermurah hati membantu apa-apa bantuan contohnya gempa bumi yang sebelumnya, sunami di Acheh dan barmacam lagi bantuan yang disalurkan oleh rakyat Malaysia, sedangkan di negara ini juga ramai lagi rakyat yang susah perlukan bantuan dan pertolongan.

1 comment:

  1. Salam, adakah rakyat Indon akan terima bantuan dari Malaysia ? Malingsia yang mencuri harta benda mereka...

    ReplyDelete